Skip to main content

Hvor langt er et snøre?

Publisert: 24/02/2023

Ja hvor langt er et snøre 🙂

Hos oss får vi ofte henvendelser om hva en nettbutikk koster – gjerne på mail.

Vi skulle så gjerne hatt ett enkelt svar, men før vi vet hva du ønsker blir det vanskelig å beregne kostnaden. Derfor bruker vi alltid god tid med våre kunder når vi skal prise et prosjekt.

Har du kjøpt en ny bil noen gang? Blitt spurt om hvilket bilmerke du ønsker, hvilken innredning du vil ha, om du skal ha hengerfeste eller soltak. Prisen varierer. Det gjør den også for en nettbutikk. Derfor trenger vi å vite mest mulig, slik at vi kan skreddersy din butikk til ditt behov.

Flere lurer på om skreddersydde prosjekter koster mer enn en pakkeløsning. Det kommer litt an på hva slags prosjekt du skal i gang med, men vi vil heller si at det er motsatt. Vet vi ikke nok så kan det være du får funksjoner du ikke trenger eller at du vil komme til å mangle funksjoner som du ønsker.

Dette bør du derfor tenke på når du kontakter oss eller andre for å få en pris på en nettbutikk.

Forutsetninger

Ditt budsjett

Hvilke økonomiske muligheter har du? Det utgjør en stor forskjell om du har 10.000,- eller 200.000,- i budsjett. Du trenger ikke å kommunisere det til oss, men det er lurt at du har en tanke om det selv.

Dine ambisjoner

Hvordan ønsker du å satse? Full fart med en gang eller å bygge opp sakte? Hvor mye tid har du til rådighet og hvor mye innsats kan du bidra med selv? Egeninnsats sparer du alltid penger på. At du er delaktig og tilstede i prosessen sparer vi også tid på og alt vil gå raskere og kostnadene vil reduseres.
Har du tid til 1 måned eller 3 måneders produksjonstid? Kanskje mer? Det spiller også inn når vi skal gi deg et tilbud.

Vekstmuligheter

Ønsker du en nettbutikk du kan vokse i uten å måtte bruke unødvendige kostnader og tid på å bytte plattform? I markedet finnes det ulike plattformer og noen egner seg for vekst og andre ikke. Spør om mulighetene for å kunne vokse i plattformen før du bestemmer deg. I tillegg bør du spørre om du leier din nettbutikk eller eier den. Det utgjør stor forskjell. Eier du din nettbutikk og ønsker å flytte den til en annen nettbutikkleverandør så står du fritt til det. Det kan du ikke gjøre når du leier som for eksempel hos Shopify eller Mystore.

Business case

Hva skal du selge?

Det kan være litt ulike behov for funksjonalitet basert på hva du skal selge. Skal du ha et varelager så trenger du kontroll på innkjøpspriser og lagerbeholdning. Har du et eksternt lager som skal snakke med nettbutikken fra dag en så trenger du en integrasjon til det.

Skal du kjøre kampanjer?

Har du et konsept som bygger mye på kampanjer og prisendringer, kan det være du trenger ekstra funksjonalitet for det for å gjøre hverdagen enklere. Du vil spare tid i lengden – gode verktøy er viktige for å jobbe smart og enkelt.

Hvor viktig er design?

Her er det store variasjoner på hva kunder ønsker. Noen er svært opptatt av design og ønsker å jobbe ned til minste piksel. Har du en idé om hvilket uttrykk du ønsker? Skal det skje mye i butikken, på alle sider, eller ønsker du for eksempel dynamiske effekter eller video? Noen ganger vil design være mer viktig enn andre ganger. Vi veileder deg gjerne gjennom prosessen og lytter til dine behov. Da finner vi ut hva som er best for deg, sammen. Uansett vil du få en attraktiv og moderne nettbutikk.

Har du krav til integrasjoner med eksterne systemer?

Har du behov for at din butikk skal samhandle med ett eller flere eksterne systemer? Dette er det viktig å ta stilling til når et prosjekt skal prises. Det finnes mange valg til løsninger. Her vil vi kunne gi deg nyttige råd.

Har du B2B kunder?

Om du selger til bedrifter vil du ha behov for å selge dette inn på en god måte i din nettbutikk samtidig skal det administreres enkelt for deg. Det finnes mange måter å gjøre det på. For å vite hva som passer best for deg, så må vi vite mest mulig. Vi er spesialister både på B2B og B2C butikker og kan hjelpe deg med reisen.

Markedsføring og analyse

Er det du som skal gjøre markedsføringen og analysere driften selv? Eller skal du kanskje bruke et byrå? Her kan det være litt ulike løsninger. Skal du bruke et byrå kan vi ta dialogen for å sette alt opp det på best mulig måte.

Frakt

Har du tenkt å samarbeide med en speditør eller en av de mange fraktløsningene som finnes i markedet? Hør med oss om råd. Det er lurt å få dette på plass før vi lager et tilbud. Noen løsninger er gratis, mens andre koster penger.

Betalingsmåter i checkout

Ønsker du at dine kunder skal kunne betale med Klarna, Vipps, kort eller med noe helt annet? Hør med oss. Her kan vi tilby gode avtaler for deg som er kunde.

Ja, det er mange ting å tenke på når man skal innhente en pris på en nettbutikk. Jo mer vi som nettbutikkleverandør vet, desto bedre tilbud kan vi gi til deg som kunde.