Skip to main content

Others.no, e-handel med flere budskap

Publisert: 20/02/2023

Bakgrunn

Others er Frelsesarmeens konsept for etisk og rettferdig handel og har som oppgave å skape arbeidsplasser for mennesker som befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon.
Others tror på at alle mennesker har iboende evner og et ønske om å lage et godt liv for seg og sin familie. Men alt for mange mangler muligheten til å skaffe seg en jobb, eller arbeider under dårlige forhold. Gjennom tilrettelagte arbeidsforhold, en rettferdig lønn og internasjonale salgsmuligheter ønsker Others å skape muligheter for en inntekt og et verdig arbeid.

Hvorfor valgte dere Shopping Norge som leverandør av en ny og omfattende nettbutikkløsning?

– Vi hadde vært i en kartleggings- og planleggingsprosess i en lenger periode, forklarer Stine Aune, daglig leder hos Others. Vårt behov var sammensatt. Vi er egentlig tre butikker hos oss, selv om vi ser ut som én butikk. Vi hadde etablerte løsninger i Shopify og Squarespace som ikke snakket med hverandre. Nå hadde vi behov for en B2C butikk, en B2B butikk og en intern butikk som skulle kommunisere sammen og som også skulle integreres med både Ongoing, Xledger og ulike betalingsløsninger som Visa, Vipps og Klarna. Vårt ønske var å legge alle butikkene under samme tak for å skape oversikt og for å spare tid på administrasjon. I tillegg hadde vi vokst ut av våre løsninger vi satt med. Vi ønsket å være på en plattform som vi kunne utvikle oss videre i. En løsning med funksjoner og integrasjoner som var funksjonell og lett å arbeide i.

Fra olabil til sportsbil

– Høsten 2021 tok vi kontakt med Shopping Norge, forklarer Stine. Nesten et år senere sto løsningen klar og kunne administrere alle behov hos selskapet. Det var som å bytte fra en Olabil til en sportsbil. Når undertegnede spør om hun har lært seg å kjøre sportsbilen enda så svarer hun: -Ja, fremover og bakover og litt sånn. Vi har fortsatt mye igjen å lære. Det betyr ikke at løsningen er vanskelig å manøvrere. Stine & Co har et stort arbeidspress og har valgt å la Shopping Norge hjelpe til med mye i overgangsfasen, da det er viktig å sørge for at driften av organisasjonen går som den skal og videre under samtidig som man skaper nye muligheter.

Hva var utfordringene med å bytte løsning?

– Vi er en stor organisasjon, forklarer Stine. I starten hadde vi ikke helt oversikt på hva som skulle gjøres og hvem som skulle ha ansvar for hva. Shopping Norge delte opp prosjektet i tre deler og det ble en prosjektleder fra de og en fra oss i de ulike delene. Da fikk vi lettere oversikt. Så jobbet vi der fra. Siden vi hadde bedt om at uttrykk og design skulle være identisk med eksisterende løsninger så ble jobben utført presis som vi bad om. Vi var allerede i drift i en eksisterende løsning og vi hadde lyst å bevare uttrykket vi allerede hadde for en enkel overgang. Det var kun integrasjoner og funksjoner som ble arbeidet grundig med og utbedret.

Prosessen fra start til mål

Da jeg spør Stine om hun føler at de er i mål nå så smiler hun lurt og svarer.
– Det å drive nettbutikk blir man aldri ferdig med. Nå har vi bygget opp grunnen og er kjempefornøyde med det. Når butikken sto klar så satte vi jo fokus på kundereisen og hadde en heldags workshop med dere. Og det fikk jo opp øynene våre og da hadde vi lyst å endre masse igjen, sier hun energisk. Ja, for det hadde med optimalisering å gjøre. Dette førte til et designløft spesielt med fokus på kundeopplevelsen i butikken og den reisen som kunden gjør fra start til mål.

– Det her er en prosess som vi har fokus på å utbedre hele tiden, forklarer Stine. Markedet endrer seg sammen med samfunnet og hvordan mennesker ser på ting. Vi må hele tiden være oppmerksomme på å følge det som skjer der ute. Vi ønsker at våre kunder skal oppleve nettbutikken mest mulig i samsvar med en fysisk butikk. Stine har lang erfaring med retail, produkter og styling og mener at «kundereisen er en reise man aldri kommer hjem fra». Den må stadig forbedres. I forbindelse med å utbedre kundereisen, la vi derfor til en del ny tilpasset funksjonalitet akkurat til det formålet.

Nye funksjoner

– Vi opplever at det er veldig gode muligheter for å tilrettelegge ting akkurat slik vi ønsker det i WooCommerce og WordPress. Og med hjelp fra teamet i Shopping Norge så får vi det slik vi vil! Hvis vi ser etter muligheter får vi alltid et «Ja» og god hjelp til å få det som vi ønsker gjennom prosjektering og produksjon av det vi har bedt om! Vi jobber tett som et team og finner gode løsninger sammen.

Et inspirasjonsmagasin som gir muligheter for å kommunisere enklere

Others ønsket å gi sine kunder noe og å kommunisere ut budskap og produkter fra på en god måte. Løsningen ble å bygge opp et inspirasjonsmagasin. Det ble bygget opp en innholdsstruktur som skulle kunne brukes hele året med hovedside, undersider og artikkelsider.

Å vise at arbeidet i utlandet hørte sammen med produktene

Others har et konsept for etisk og rettferdig handel og har som oppgave å skape arbeidsplasser for mennesker som befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon. For å omsette varene som blir produsert må vi også være kommersielle her hjemme. Derfor har vi to budskap vi må nå frem med.

Organisasjoner som dette har gjerne mye informasjon og tekst da vi har lyst å formidle alt det gode arbeidet vi gjør. Vi hadde behov for å gjøre dette på en enklere måte da vi følte at vi enten kommuniserte budskapet om etisk og rettferdig handel, og det å selge produkter. Vi hadde derfor behov for å gjøre dette på en bedre måte rent strukturmessig.

For å skape en sammenheng her så bygget vi opp landingssider der vi presenterte hver enkelt land og arbeidet som blir utført der. Vi mapper opp alle produksjonsstedene på et kart.

På kartet kan man velge å klikke på de ulike produksjonsstedene. Her får kunden informasjon og kan se mer om hvilke produkter som faktisk blir utført der. Others hadde dermed en enkel måte å knytte sine produkter til produksjonen og omvendt.

Innholdsproduksjon og SEO

SEO var noe man ønsket å ta tak i hos Others og vi gjennomførte en heldags workshop for å legge til rette arbeidet på en god måte. Nå arbeider Others aktivt med å søkemotoroptimalisere alle tekster i nettbutikken og på sine sider og det er lett å se gode resultater av det.

– Først ble jeg litt stresset rundt det å skulle endre alt, men vi har tatt det litt etter litt og nå er vi nesten i mål, forklarer Stine.

Bærekraftsmålene

Som nevnt tidligere så har Others mange budskap å fortelle og utfordringen har alltid vært å nå ut med budskapene. Bærekraftsmålene er et en svært viktig del i det arbeidet de gjør. Vi laget derfor oversiktlige landingssider som er enkle å dele i SoMe.

Effekten av endringene

Når jeg spør Stine om hva effekten har vært av endringene, så får jeg som svar at det er enklere å forholde seg til strukturen nå internt, men også for Others sine kunder. Med hjelp av et nettstedkart så er det enklere for oss internt å ha en oversikt over alt innhold vi faktisk har på nesten 100 innholdssider.

– Ved å ha en god oversikt så kan vi holde innholdet oppdatert og ryddig, og det er også enklere å bruke innholdet for å dele i den markedsføringen vi gjør, forklarer Stine.