Skip to main content

Produktbeskrivelser -tips

Publisert: 06/04/2020

Når du selger en vare på nett er det viktig at den har gode bilder og enda bedre beskrivelser. Kunden har ikke mulighet for å undersøke kvaliteten i en nettbutikk, heller ikke for å prøve varen og du må du beskrive med ord og bilder så godt det lar seg gjøre.

Bilder

Bilder er viktige. Selger du klær så er det nødvendig med flere bilder.

Bilde på plagget foran, bak og fra siden inkludert detaljer.
Kunden kan se hele plagget og alle detaljer. Ta gjerne bilder på foret og innerlommer hvis det er en jakke. Selger du en veske, ta gjerne bilder inne i vesken også.

Bilde på plagget på modell.
Her kan kunden se hvordan plagget ser ut i bruk. Opplys om hvilken størrelse modellen bruker på bildet, hvor høy modellen er og hvilken størrelse hun/han bruker til vanlig.

Bilde på plagget i bruk og stemningsbilder
Her kan du vise hvordan du ønsker at dine kunder skal oppleve dine produkter. I hvilken sammenheng kan de bruke de og hvilket uttrykk du ønsker å gi din merkevare. Disse bildene han du også med fordel bruke i SoMe.

Beskrivende tekster

Beskrivelser er vesentlige for at kunden skal føle seg trygg nok til å kjøpe. Beskriv produktet så godt du kan. Form, overflate, kvalitet, størrelse og funksjon. Vær konkret og saklig i beskrivelsene. Det er enklere om du har produktet foran deg når du lager beskrivelser.

Vaskeinnstruks

Her skal du opplyse om hvordan plagget vaskes og behandles.

Mål og måleskjema

Du kan oplyse om de mest vanlige målene på produktet. Selger du klær er det også viktig å ha en måletabell på dine sider. Der kan kunden finne ut av, ut fra sine kroppsmål hvilken størrelse han/hun bør velge.

Bruksområder

Her kan du bruke mer uttrykk og personlighet i beskrivelsene. «Vinterjakke, perfekt på fjellet i påsken» eller «Nydelige stearinlys til koselige hyttekvelder».

Stemning og innhold

Dette er tekster som kan brukes både i butikken og i SoMe for å skape stemning og content. Dette er tekster som selger og som setter produktene dine inn i en sammenheng.
«Drømmer du om en lunsj i det fri, vi har alt du trenger for en aldeles spesiell dag».

Veiledende pris og tilbud

Du skal alltid opplyse om veiledende priser i din butikk.