Skip to main content

Selg på nett som i en fysisk butikk

Vi får mange henvendelser både fra eksisterende og nye kunder om hva som skal til for å selge godt på nett. Utforming, design og funksjoner er selvsagt viktige, og når det er på plass så er det selve kundeopplevelsen vi skal fokusere på.

Hva er det egentlig som gjør at vi tenker så annerledes på en nettbutikk og en fysisk butikk? Kanskje at vi ikke møter kundene? At alt er digitalt?

Og hvis tankesettet til nettbutikken vil det også gi kunden nettopp den opplevelsen. I stedet så setter vi fokus her på at nettbutikken skal etterligne en fysisk butikk mest mulig.

Butikkvinduet

Fronten på din nettbutikk er ditt butikkvindu. I en fysisk butikk henger vi ut det i vinduet som gjør at flest mulig kunder kommer inn i butikken. Og vi må skape forandring jevnlig.

Det samme må du gjøre i din nettbutikk. Trekk frem produktene og informasjonen som gjør at kundene har lyst å komme inn i butikken din. Gjør forandringer ofte.

Avdelingene i butikken

Din meny tilsvarer avdelinger i en fysisk butikk. Det er helt avgjørende at man finner raskt frem i en fysisk butikk, og at alt er sortert enkelt og oversiktlig. Det gjør du i nettbutikken ved å lage gode og oversiktlige menyer så kundene finner raskt frem.

Kundeservice

I en fysisk butikk kommer kunden inn og får tilbud om hjelp fra en butikkansatt. Det får du ikke gjort på samme måte på nett. Her er det viktig å ha en svært god søkefunksjon så kundene enkelt finner frem. Uthev søkefunksjonen så den er enkel å finne.

Råd og veiledning

I en fysisk butikk vil en kunde kunne få veiledning og tips, og i nettbutikken kan du legge opp gode beskrivelser med tips og råd. I tillegg lager du relaterte produkter og viser hvordan et produkt passer med et annet. Du kan også lage pakker der du tilbyr to eller tre produkter som passer sammen.

Kvalitet på varene

I en fysisk butikk kan vi ta på varer og kjenne på kvaliteten. I en nettbutikk er det ikke like enkelt å vise. Her er det derfor viktig med detaljbilder, nærbilder og gode beskrivelser. Og jo bedre jobb du gjør, desto større sjanse er det for at kunden føler seg trygg og gjør et kjøp. Å legge arbeid på bilder og produktbeskrivelser er vel investert tid for å skape salg.

Kassa

Når man har bestemt seg for produkter i en butikk så går man til kassa. Og betaler. Man får kanskje et smil og lurer på om man kan returnere produktene hvis de ikke passer. Og man får svar.

I en nettbutikk så kan du ikke kommunisere helt på den måten, og derfor trenger du å kommunisere tydelig med tekst i stedet. Fortell om leveringstid, fraktkostnader og muligheter for retur. Gjør det tydelig og enkelt, gjerne sammen med symboler. Jo mer kunden vet, desto tryggere blir de. En trygg kunde bestiller fra deg. En utrygg kunde gjør det ikke.

Returer

Når en kunde ønsker å returnere en vare i en butikk så får de kanskje spørsmål om grunnen for returen. Personalet kan spørre om kunden kanskje trenger å bytte til en annen vare eller størrelse. Det kan du gjøre i din nettbutikk også. Sørg for at kundene får tak i deg enkelt og raskt slik at du kan gjøre om returer til salg. Installere en chat, oppgi telefonnummer og svar raskt må e-post. God kundeservice var returer er veldig viktig. Fornøyde kunder kommer tilbake.

Vi håper at du fikk noen gode tips og vil du ha flere er det bare å kontakte oss i skjemaet under. Lykke til på nett!

Kontaktinfo
—-

Pennestrøket 13, 1850 Mysen
+47 997 41 406
hei@shoppingnorge.no

Kontakt oss.