En vellykket konkurranse på Facebook -tips

Mange kjører konkurranser på Facebook, men alle vet ikke hvordan man skal benytte seg av konkurransene på en god måte. Her kommer vår oppskrift som har vært prøvd ut i flere år og i samarbeid med mange selskaper med stort hell. Husk at du må forholde deg til regelverket Facebook har satt opp i forhold til konkurranser. Siden de endres jevnlig så ønsker vi ikke å ha de med i denne artikkelen.

Opprett en konkurranse som en post på Facebook. Bruk et bilde som er fengende og som viser hva man kan vinne. Skal du for eksempel lodde ut et skjerf så poster du et bilde på skjerfet.

Så kommer vi til innholdet i teksten.
Dette er tre ord som er bevist å fange oppmerksomhet og som fører til deltakelse:

  1. Vinn
  2. Lyst
  3. Konkurranse

Bruk gjerne alle tre i din konkurranse ved å for eksempel skrive:
”Konkurranse! Lyst å vinne en….. ?”

Mange bruker mobil og orker ikke å legge ned så mye arbeid for å delta i en konkurranse. Derfor bør du formulere reglene enkelt og for eksempel slik:

Skriv ”Vinn skjerf” i kommentarfeltet, og du er med! Her skal du bruke litt tid på å tenke hva du ønsker å formidle for når en deltaker skriver dette så ser vennene til den personen det som skrives, noe som gjør at de også kanskje ønsker å delta i din konkurranse. Om du har en konkurranse i Black Week og har 50% på hele butikken så kan du be deltakerne om å skrive ”50% på hele butikken” for å delta, eller ”Black Week supertilbud”. Tenk litt kreativt her, det vil lønne seg.

Når du skal ha trekningen så skal du ikke kunngjøre vinneren på din facebookside, men inne i din nettbutikk.

Opprett en landingsside som du kaller for /vinnere eller /konkurranse.  Denne siden bygger du opp slik:

  1. Øverst legger du et bilde på noe du ønsker at kundene skal kjøpe av deg. Har du loddet ut et skjerf, så kan du for eksempel legge opp et bilde på skjerfet og skrive en tekst i bildet ”Vant du ikke? Nå får du 30% rabatt på dette skjerfet” Legg også til en knapp på bildet der det står ”Klikk her” og som peker til en URL (sporbar) som da skal peke rett inn til selve produktet i din nettbutikk.
  • Under bildet skriver du ”Vinnere” Vant du? Send en e-post til xxx@xxx.xx med ditt navn og din adresse så kommer premien i posten.

Nå skal du trekke en vinner på Facebook. Fra Facebook kopierer du vinnerens navn rett inn på din side for da følger linken med til brukerens facebookprofil.

Da er du klar for å trekke. Bruk kommentarfeltet i din konkurranse og skriv ”Vi har trukket en vinner! Sjekk om du vant her -> …+sporbar URL til vinnersiden i din butikk så du kan måle effekten av konkurransen for eksempel i analytics. Nå får du all trafikken rett inn i din butikk, og er tilbudet godt nok så genererer det også masse salg!

OBS! Når du har mange følgere så er det viktig å passe på at antallet deltakere ikke blir for stort for da forsvinner effekten av at du poster vinneren i kommentarfeltet. Så snart konkurransen har mer enn 1000 deltakere må du derfor poste den på nytt igjen.

Lykke til med din konkurranse!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi kan hjelpe deg med dette og mye mer! Hør av deg til oss!

Usikker på hva du er ute etter? Vi tar kontakt og hjelper deg videre.

Kundefokus

Vi står med dere i fremgang og motgang, se på oss som din partner i din bedrift så lover vi å hjelpe med mer en dere trodde var mulig. 

 


Handlekurv
Du har ikke bestilt noe ennå!
Fortsett å handle
0