Skip to main content

Er din nettbutikk i god form? -Tips

Publisert: 04/04/2020

Netthandelen øker og nå handler 3 av 4 nordmenn på nett. Stadig færre velger å etablere fysiske butikker, flere eksisterende butikker legges ned og flere etablerer seg på nett. Dette viser Virkes rapport, Handelsrapporten 2018/2019. Du er med andre ord ikke alene når du driver på nett i et hav av konkurrenter. Så hva skal til for at kundene skal handle akkurat hos deg? Hvordan skal du bli en av de som lykkes?

For det første må alt være brukervennlig før du begynner å bruke tid og penger på markedsføring.

Uttrykk. Butikken må være enkel å forstå, med beskrivende produkttekster og gode bilder. En kunde bruker kun få sekunder på en side og derfor er det viktig at kunden får et raskt inntrykk av det du prøver å selge. Bilder i god kvalitet og fra alle vinkler og tekster som beskriver størrelse, form, farge og bruksområde er noe som må være på plass.

Funksjonalitet. Det skal være enkelt å orientere seg rundt i butikken. Menyene må være logiske og det skal være enkelt å bevege seg fra produkt til kategori, til kjøpsvillkor og tilbake til produkt. Det skal være enkelt å legge ting i handlekurv og å spare den. Sørg for å ha installert en funksjon som sender ut mail til dine kunder som har varer i handlekurven men som ikke har bestilt varene enda. Pass også på at det sendes ut en hyggelig mail til kunder som har gjennomført et kjøp hos deg.

Til slutt er det viktig at du har beskrevet kjøpsvilkor tydelig og klart og at du driver din butikk i henhold til GDPR sin personvernforordning. Det er også viktig at kundene vet hvordan de skal kontakte deg via mail, telefon og eventuelt gjennom en chatfunksjon. Husk også bedriftens navn, adresse og organisasjonsnummer.

Lykke til!