Lyst å starte nettbutikk?

Vi som driver Shopping Norge har startet mange egne nettbutikker og vi har hjulpet mange andre å komme på nett. Det er en spennende og lærerik reise og vi har mange tips og råd å dele. For det er ikke bare enkelt, men hvem har sagt at enkelt er gøy?

Produkter og konsept.

Du har kanskje allerede bestemt deg for ett eller flere produkter du ønsker å selge og kanskje har du allerede en leverandør eller en ide som du har tenkt en stund på. Har du troen på produktene og på ditt konsept så er det dags å bygge grunnen for det du ønsker å kommunisere ut til dine brukere og etterhvert å selge.

Begynn riktig med en gang

Du kjenner deg selv, dine kunnskaper og du vet hvor mye tid du har mulighet til å legge ned på ditt prosjekt og det er det du må ta utgangspunkt i. Det finnes et hav av tilbydere der ute og enten du velger å jobbe med oss eller andre så er det noen viktige ting du bør tenke på allerede fra starten.

Hva ønsker du med din butikk? Skal den selge produkter eller tjenester eller begge deler? Skal du selge kun i Norge eller kanskje også i andre land? Det har stor betydning for hvilken plattform du skal velge. Sjekk opp muligheter og hvordan du kan vokse med de ulike alternativene der ute. Det er omstendig å bytte til ny plattform straks du ønsker å komme videre med driften. Sørg for at plattformen har utvidelsesmuligheter og at den legger til rette for fornyelse og vekst.

Hvilke ambisjoner har du og hvor mye tid har du til drift og å lære deg ting? Om du har ren fulltidsjobb ved siden av så har du kanskje ikke så mange timer som du hadde ønsket til å begynne med. Da kan det være lurt å velge en plattform som du enkelt kan sette deg inn i men som du også kan bygge videre på når du får bedre tid og mer omsetning. For det er gjerne det man ønsker når man velger å satse på noe eget.

Undersøk ulike muligheter der ute og ikke vær redd for å ta en del telefoner og å stille spørsmål. Her er en liste over ting du kan notere deg og som du kan undersøke i forhold til de ulike alternativene:

  • Er løsningen enkel og mulig å lære seg? Kan man prøve seg frem i en demo for å se hvordan løsningen fungerer?
  • Kan du vokse med løsningen i forhold til dine planer for fremtiden?
  • Er løsningen fleksibel slik at den enkelt kan tilpasses dine ønsker og din stil?
  • Kan du utvide til å selge dine produkter i utlandet?
  • Kan den håndtere ulike valuta?
  • Kan løsningen integreres med ulike fraktløsninger og betalingsløsninger?
  • Kan du få opplæring i bruken av plattformen?
  • Hvilke ulike alternativer finnes det i forhold til drift og support og kan avtalen endres?
  • Hvor lang avtale må du signere? Det kan være fristende å hoppe inn i et gratis tilbud ved oppstart, men undersøk også hva regningen kommer på til slutt.
  • Hvordan fungerer support og når kan du få hjelp og hvor raskt?
  • Kan løsningen enkelt oppgraderes i forhold til vekst?
  • Har løsningen mange muligheter i forbindelse med ulike funksjoner som nyhetsbrev, popups, chat, ønskelister og annet?
  • Hvem står bak løsningen og hva slags hjelp kan du få når du ønsker å komme videre og hva koster det?
  • Koster det ekstra å bruke markedsføringskanaler som Google ads, Instagram Eller Facebook?
  • Er ehandelsplattformen SEO vennlig?
  • Kan man få hjelp med markedsføring?
  • Kan du få et kartleggingsmøte der du drøfter behovene dine for å høre hva som passer deg og dine behov best?

Lag deg notater og sammenligne løsningene mot hverandre. Snakk med andre som driver nettbutikk og lær deg så mye du kan før du tar et valg.

Spør oss gjerne om tips og råd.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vi kan hjelpe deg med dette og mye mer! Hør av deg til oss!

Usikker på hva du er ute etter? Vi tar kontakt og hjelper deg videre.

Kundefokus

Vi står med dere i fremgang og motgang, se på oss som din partner i din bedrift så lover vi å hjelpe med mer en dere trodde var mulig. 

 


Handlekurv
Du har ikke bestilt noe ennå!
Fortsett å handle
0