Skip to main content

Barfota.no -valg av plattform

pia

Jeg jobber med markedsføring og salg. Med 20 års erfaring fra min egen nettbutikk, brenner jeg for at det skal være gøy å drive med nettsalg.
Publisert: 21/02/2024

Å drive nettbutikk involverer også det å velge plattform. Selv flyttet jeg mellom tre ulike plattformer i tidsrommet 2011-2019.

Hver gang jeg flyttet til en ny plattform så var det en arbeidsom prosess som kostet både tid og penger. Derfor er det ironisk at den plattformen jeg startet med var faktisk den jeg valgte til slutt. Kunne jeg ha valgt å bare være der har jeg jo lurt på. Nja, kanskje ikke. Mye skjedde i den perioden og utviklingen gikk raskt. Selv synes jeg at jeg valgte det som var best for mitt selskap akkurat der og da.

2011-2013: WordPress

Kostnad for oppsett: 50.000,-
Drift per måned: 5.000,-
Fordeler: En stabil løsning.
Ulemper: WordPress var ikke så utviklet enda
.

Min første plattform var faktisk WordPress og ironisk nok skulle jeg havne der igjen etter en reise fra den ene plattformen til den andre. En venn satte den opp for meg og det kostet meg 50.000,- allerede på den tiden og det var faktisk billig. Det var før alle de «billige» løsningene hadde kommet. Nettbutikken ble fin og det var veldig gøy. Og den var min!

2013-2015: Mystore

Kostnad for oppsett: 25.000,-
Drift per måned: 20.000,-
Fordeler: Enkelt å komme i gang med.
Ulemper: Vanskelig å vokse i
.

WordPress var enkel å jobbe med, men ganske raskt var jeg på utkikk etter funksjonalitet jeg ikke kunne få der på den tiden. Så jeg byttet over til Mystore. Jeg kom lett gang og Mystore hadde mange spennende apper som jeg kunne bruke i nettbutikken min. Når det ikke fantes funksjonalitet jeg trengte så bestilte jeg det, noe som endte opp i veldig høye kostnader per måned for meg. Jeg brukte Mystore i to år før det var dags å bytte plattform igjen.

2015-2017: Magento

Kostnad for oppsett: 250.000,-
Drift per måned: 25.000,-
Fordeler: En stabil løsning med alle muligheter.
Ulemper: Vanskelig å drifte selv og dyrt i drift
.

Året var 2015 og omsetningen var god og tempoet høyt. Det var dags å etablere min ønskebutikk, så jeg kontaktet et byrå for å sette opp min butikk i Magento. Der fikk jeg all den funksjonaliteten og designen som sto på ønskelista til en sum av 250.000,-

Det jeg dessverre oppdaget etter en stund var at plattformen var alt for teknisk for meg og ga meg høye kostnader for IT-hjelp hver måned. Jeg brukte Magento i 2 år, før jeg igjen byttet over til WordPress der jeg startet.

2017-2019: WordPress og WooCommerce

Kostnad for oppsett: 25.000,-
Drift per måned: 5.000,-
Fordeler: En stabil løsning. Enkel og billig i drift. Kan enkelt skaleres.
Ulemper: Ingen
.

Jeg kontaktet et byrå igjen og plutselig var jeg tilbake i samme plattform som jeg startet i 6 år tidligere. I løpet av den tiden så hadde veldig mye skjedd og nå hadde jeg alle de mulighetene jeg trengte fra første dag i WordPress og WooCommerce.

  • Lekkert design
  • Masse funksjonalitet
  • God og forståelig kontrollpanel
  • Mulighet for å gjøre endringer selv
  • Mulighet for å ta inn hjelp uten at det kostet «skjorta»

Jeg ble værende på denne plattformen til barfota ble solgt i 2019.

I løpet av den tiden jeg drev barfota på nett så skjedde det utrolig mye i forhold til mulighetene i ulike plattformer. Hadde WordPress/WooCommerce vært like bra i 2011 som det var når jeg var tilbake der i 2017, hadde jeg vært der hele tiden på grunn av alle fordelene.

Spør meg gjerne om det er noe du lurer på 🙂

pia@shoppingnorge.no
99741406