Skip to main content

Driver du en postordrekatalog på nett?

pia

Jeg jobber med markedsføring og salg. Med 20 års erfaring fra min egen nettbutikk, brenner jeg for at det skal være gøy å drive med nettsalg.
Publisert: 01/03/2024

Hvordan har du premiert dine kunder for at de besøker deg i det siste?

Hva gjør du for at dine kunder skal føle seg velkommen og få lyst å komme tilbake?

For 30 år siden fikk vi postordrekataloger i postkassa. Det var spennende. Lengst bak var det et bestillingsskjema man skulle fylle ut, brette sammen og sende i posten. Og så var det bare å vente på produktene som ble sendt til postkontoret. Det kunne ta ukesvis, men vi hadde tid i 1990 fordi alt ikke gikk så raskt.

Det er mye enklere i dag når vi driver på nett selvsagt, men her er det en ting jeg lurer på om du har reflektert over.

Har du sett hvor mye en postordrekatalog og en nettbutikk ligner på hverandre?

Det er det selvsagt praktiske grunner for. Det er enkelt å bla seg gjennom kategorier og produkter på en logisk måte. Samme måte som vi bladde oss gjennom en postordrekatalog. Kunder er vant til det og det er trygt og forutsigbart.

Men nå som vi driver på nett så har vi så mange flere muligheter enn vi hadde i 1990. Mitt spørsmål er: benytter vi oss nok av det?

Svaret er nei. De aller fleste nettbutikker jobber ikke med nok aktiviteter for sine kunder. Aktiviteter som gjør at kundene kommer tilbake til akkurat DIN butikk av ren nysgjerrighet. Og HER kan innsatsen utgjøre et stort forsprang til dine konkurrenter. Du har alt å vinne ved å legge litt ekstra tid nettopp her.

Noen tips til aktiviteter i nettbutikken

  • Lag morsomme og interaktive quizer knyttet til produktene dine eller temaene du tilbyr. Dette kan være en underholdende måte for kundene å lære mer om produktene samtidig som de har det gøy.
  • Arranger morsomme kundeavstemninger på nett. Ta for deg alt fra favorittprodukter til morsomme temaer. Dette kan bidra til å skape et fellesskap blant kundene dine og gi deg verdifull innsikt i deres preferanser.
  • Gi kundene humoristiske produktanbefalinger basert på deres tidligere kjøp eller søkehistorikk. Dette kan være en morsom måte å foreslå nye produkter og øke gjennomsnittlig ordreverdi.
  • Arranger virtuelle events som live streaming av morsomme konkurranser, produktlanseringer eller Q&A-sesjoner med spesial gjester. Dette er en god måte å engasjere kundene dine på og skape buzz rundt nettbutikken din.
  • Arranger morsomme spørrekonkurranser med premier for kundene. Spørsmålene kan være relatert til produktene dine eller generelle temaer som interesserer målgruppen din.

Lista er kan bli lang og det er kun fantasien og kanskje noen timer hjelp for å komme i gang.

Jeg jobber med våre kunder for å finne kreative aktiviteter for bedret salg på nett. Lyst å ta en prat for å se om jeg kan hjelpe dere i gang med en morsom og kreativ opplevelse for deres besøkere?

Hør av deg!

Hilsen Pia
99741406
pia@shoppingnorge.no