Skip to main content

Fysisk butikk på nett – lett som en plett eller ikke?

Jeg jobber med markedsføring og salg. Med 20 års erfaring fra min egen nettbutikk, brenner jeg for at det skal være gøy å drive med nettsalg.
Publisert: 16/02/2024

I dag regner det så deilig ute på julesnøen. Vet ikke het hva som er best… regn eller snø, for i vinter har det vært mye vær, det tror jeg at vi alle alle er enige om…

Når det regner er det mye bedre å sitte inne og shoppe, enn å rase rundt ute i gater og på shoppingsentere. Derfor er det bra at fler og fler fysiske butikker også lanserer sin egen nettbutikk i tillegg til vanlige butikk.

Jeg har en møter med kunder, både nye og gamle, som har både fysisk butikk og nettbutikk. Noen lykkes veldig bra og andre får det ikke til. Hva er det som utgjør forskjellen?

Jeg har prøvd å oppsummere min erfaring fra samtaler med kunder de siste 4 årene for å trekke ut noen hovedpunkter til at noen lykkes og andre ikke.

Nettbutikken skal være en ekstra inntekt

De aller fleste som starter nettbutikk i tillegg til fysisk butikk gjør det fordi de ønsker en ekstra inntekt i forhold til et varelager de allerede har. Ideen er helt riktig og forutsetningene er veldig gode.

Man trenger ikke å kjøpe inn nye varer og man har allerede et personale som kan ta seg av nettbutikken på ledige stunder.

Når nettbutikken endelig er oppe så kommer skuffelsene på rekke og rad om du ikke har planlagt alt riktig.

Det er ingen trafikk og det er ingen ekstra salg som man hadde håpet på. I tillegg skal oppsett av nettbutikken betales, og utgifter som ikke var der tidligere kommer nå altså oppå alt det andre.

Det er her mange søker hjelp…

Hvordan skal jeg klare å selge mer?

Man ønsker å få opp omsetningen på nettbutikken og finner raskt ut av at det er markedsføring som må på plass.

Etter noen forsøk så kanskje man ser at annonsering ikke var så enkelt og man trenger hjelp til det også. Og selvsagt koster det også penger i tillegg til selve annonsene.

For mange begynner situasjonen å bli litt frustrerende på det her tidspunktet og man lurer kanskje på om nettbutikk var en god idé eller ikke.

Begynn slik i stedet

En nettbutikk trenger samme pleie som en fysisk butikk for at man skal lykkes. Og lykkes man så kan den omsette mye, mye mer enn den fysiske butikken.

Så la oss se litt på hva som skal til.

For å oppnå resultater litt raskere er det viktig å ha en plan allerede fra start. Her har jeg satt opp noen punkter til hva som bør på plass allerede i planleggingsfasen og i det første driftsåret.

Punktene vil hjelpe deg til å ha realistiske forventninger til inntekter og kostnader for å få en nettbutikk til å fly.

  • Hent kompetanse fra noen med erfaring av å drive nettbutikk i kombinasjon med fysisk butikk, og lær deg fornuftig drift.
  • Sørg for å ha en god kasseintegrasjon på plass allerede fra dag en. Det vil hjelpe deg å ha automatisk orden på ditt varelager.
  • Velg ut hva i ditt sortiment som egner seg å selge på nett. Velg produkter du tjener godt på og som du kan forvente lite returer på. Er du usikker, spør noen med erfaring.
  • Lag egne kontoer i sosiale medier for din nettbutikk. Det er vanskelig å markedsføre fysisk butikk og nettbutikk i samme konto.
  • Sett opp et budsjett for inntekter og utgifter for 12-24 måneder og ta hjelp til det fra noen med erfaring. På den måten har du riktig forventninger fra start, og slik at du vet hvor mye som må investeres for å komme i gang med en god drift.
  • Jobb med nettbutikken som du gjør i din fysiske butikk. En nettbutikk trenger like mye pleie og forandring slik som en fysisk butikk.
  • Planlegg hvordan du skal sende ut varer til dine kunder og om de skal kunne hente ordre i din butikk.
  • Lær opp ditt personale til å drive nettbutikk så du slipper å gjøre all jobben selv.
  • Ikke vær redd for å spørre din nettbutikk leverandør om tips og råd for å lykkes.

Lykke til!

Og spør meg gjerne om du lurer på noe.

pia@shoppingnorge.no
99741406