Skip to main content

Hva er e-handel?

Gustav

Jeg kommer fra markedsføring og jobber til daglig med konvertering. Min drivkraft er å skape raske løsninger som konverterer bra.
Publisert: 22/02/2024

E-handel består av ulike IT-, betaling-, frakt-, regnskap- og markedsføringssystemer. Samt webdesign, produktsortiment og kundeservice.

Som du ser kreves det en person som i det minste kan flere av de ulike delene, ellers blir det fort dyrt.

Så hvilke deler er enklest å lære seg?

Svaret er nok produkter og kundeservice! Dette er de mest sentrale bitene. Uten bra produkter kommer du ikke til å ha salg. Og håndterer du ikke kundene på en god måte, så lykkes du ikke heller.

De andre bitene ligger separat. Det er først etter du har prøvd å selge, sett hvordan produktene tas imot, at du på alvor kan starte med de andre bitene. For å gjøre det litt enklere å få oversikt, deler vi opp e-handel i to områder.

Netthandelssystemer

  • IT-systemer
  • Frakt
  • Markedsføring
  • Webdesign

Administrasjon

  • Regnskap
  • Betalingsløsninger
  • Logistikk
  • Produkter
  • Kundeservice

Hemmeligheten for de som vil lykkes er å forsikre seg om at systemene kan skiftes ut hver for seg, uten at hele bedriften eller systemet går under.

Regnskapet bør alltid håndteres av en ekstern part. Livet blir langt enklere når du slipper å stresse om hva staten vil ha fra deg, samtidig som du får tid til overs for de andre bitene.

Uansett system er frakt og logistikk vanskelig. Det finnes derfor mange bedrifter som spesialiserer seg på feltet. Det er rett og slett noe du ikke kan gjøre selv.

En optimal løsning er derfor at e-handelsplattformen skal være bra for betalingsløsninger, markedsføring og webdesign.

Uansett system burde du ha full tilgang til dine systemer, uten at du trenger å be om tilgang fra noen leverandør.