Skip to main content

Hvordan fungerer dynamisk innhold?

gard

Jeg er designer og YOOtheme-ekspert. Spør meg om en gjennomgang av din nettbutikk!
Publisert: 27/02/2024

Det er helt i starten av pandemien. Utenlandsturen ble kansellert og byen stengt ned. Det var ikke mye spennende å se frem mot, men heldigvis fikk jeg én gladnyhet: Endelig hadde YOOtheme PRO 2.0 kommet, og med den mulighetene for dynamisk innhold. Det betydde to ting. Nummer én: jeg hadde en aktivitet å bite tennene i, og videre: dette kom til å spare meg timevis med arbeid og hodebry i tiden fremover.

Slutt var tiden med rotete WordPress widgets, som opererer med en helt annen styling og logikk enn resten av siden. Alternativt egne plugins med samme problematikk, eller manuell oppdatering med sine åpenbare svakheter. Med dynamisk innhold kunne jeg plutselig lage design-maler som automatisk oppdaterte innhold og holdt landingssidene mine relevante i årevis etter lansering.

Hva er dynamisk innhold og hvorfor skal du bry deg?

Kort fortalt betyr dynamisk innhold at nettsiden henter informasjon fra kontrollpanelet. Endres informasjon på baksiden vil dette gjenspeiles på forsiden. Lanserer du nytt innhold vil dette automatisk publiseres på forsiden. Legger du ut et nytt produkt vil nyhets-slideren din alltid være oppdatert. Produktnettet med bestselgere oppdateres etter hvert kjøp. Landingssiden du lagde forrige jul vil hente de nye ferske juleproduktene – helt uten at du trenger å løfte en finger.

Har du en nettbutikk fra Shopping Norge har du garantert dynamisk innhold på forsiden. Det kan være alt fra slidere som henter nyeste blogg-innlegg til menyer som automatisk oppdaterer seg med de nyeste kategoriene. Du kan lett kjenne igjen dynamisk innhold ved database-ikonet plassert nederst til høyre.

Database-ikonet kan ligne en bunke med mynter.

Når skal du bruke dynamisk innhold?

Dynamisk innhold fungerer like bra på forsiden som den gjør på undersider. Vi anbefaler at du benytter deg av funksjonaliteten hvis informasjonen potensielt skal endres i fremtiden. Kanskje ikke så relevant på en Om oss-side, men langt mer relevant for påskekampanjen du kjørte i 2021. Det er nemlig vanskelig å holde styr på 3 år gamle landingssider, men hvis produktene er satt opp dynamisk vil både utvalget og prisen fortsatt stemme mange år senere. De gamle produktene vil være fjernet, men alle de nye produktene i påske-kategorien vil ligge synlige.

Hva slags innhold kan jeg hente dynamisk?

Har du et felt for det i back-end er sannsynligheten stor for at det kan hentes dynamisk. Har du et blogginnlegg vil du kunne hente tittel, innhold, smakebit, utdrag, dato, endringsdato, kommentar telling, meta, fremhevet bilde, fremhevet bildetekst og så videre. Selv i dette innlegget er skribent-informasjonen øverst hentet inn dynamisk. For et produkt vil du kunne hente tittel, beskrivelse, kort beskrivelse, lenke, pris, bilde, kategorier, stikkord, produktnr, lagerstatus, antall salg m.m. Bruker du en anerkjent tredjeparts plugin vil denne ofte kunne hentes dynamisk.

Hvordan legger jeg inn dynamisk innhold?

I eksempelet under har jeg et rutenett med produkter og bruker derfor en grid. Men dynamisk innhold fungerer like godt i paneler, tekst, overskrift, bilder og andre av YOOtheme-elementer. Etter vi har opprettet et Rutenett legger vi inn et nytt Item. Deretter beveger vi oss til Avansert. Det er alltid her du finner muligheten for dynamisk innhold. I og med at vi skal hente mer en ett produkt er det viktig at vi velger Egendefinerte Produkter og ikke Egendefinert Produkt.

Avansert > Dynamisk innhold > Egendefinerte produkter

Når Item 1 er satt opp med dynamisk navigerer vi tilbake til Innholds-fanen. Nå skal vi mappe innholdet fra baksiden til rutenettet. Ser du den grå teksten med Dynamisk over feltene? Vi starter på Tittel og klikker den dynamiske-knappen. Her får du opp alle feltene du potensielt kan legge inn. Jeg foreslår at vi fyller tittel-feltet med Produkttittel. Under Innholds-feltet kan det være passende med pris. På bilde-feltet henter du Fremhevet Bilde Alt. Og på lenke-feltet henter du inn Lenke. Resultatet burde se ut noe a la bildet under.

Husk å style rutenettet med ønsket utforming etter de dynamiske feltene er fylt ut.

Prosessen over er den enkleste måten å bruke dynamisk innhold på. Muligheten Filtere etter vilkår lar deg styre hvilken kategori eller stikkord produktene skal hentes fra. Under Avansert finner du også muligheten til å styre sorteringen eller antall produkter du vil hente.

Ikke nøl med å ta kontakt hvis du har spørsmål rundt dynamisk innhold. Jeg tar gjerne et opplæringsmøte eller viser deg hvordan du effektivt kan bruke funksjonaliteten i din markedsføring.

gard@shoppingnorge.no
45725775