Skip to main content

Ikke glem å selge 🙂

pia

Jeg jobber med markedsføring og salg. Med 20 års erfaring fra min egen nettbutikk, brenner jeg for at det skal være gøy å drive med nettsalg.
Publisert: 08/03/2024

Det å drive nettbutikk involverer veldig mange ulike oppgaver, og ofte gjør eieren i en liten til middels stor nettbutikk de aller fleste oppgavene selv. Det kan være ganske så utmattende til tider. Jeg har vært der selv, i min egen nettbutikk som jeg startet for å kunne være kreativ med produkter og design, men der jeg ble sittende igjen med regnskap, innkjøp, HR og skatteregler i stedet. Design og salg fikk jeg ta der det var ledig tid.

Dette måtte jeg endre på raskt, og det var da det begynte å skje ting. Salget tok av og trafikken til nettbutikken strømmet til.

Jeg satte bort regnskap til regnskapsfører, brukte 3PL og begynte i stedet å fokusere på å ta frem fantastiske produkter og markedsføre de. Jeg tok tilbake tiden og drev business i full fart.

Det er veldig lett å glemme å «selge» produktene sine. Det finnes mange fallgruver som setter oss ut av fokus og i tidsklemma. Her kommer noen av de med forslag til løsninger:

Jeg får ikke til regnskapet skikkelig

Det er en ganske så vanlig ting å slite med regnskap og økonomi. I starten er det en helt grei oppgave å styre med selv, men ganske så raskt melder det seg behov for både kompetanse og tid.

Løsning: Sett bort regnskapet til et regnskapsbyrå og få den hjelpen du trenger så raskt du kan. Her vil du også kunne få gode råd om skatt og du kan spare penger med hjelp av folk som faktisk har tatt en utdannelse innenfor økonomi. Det lønner seg i lengden.

For meg er det veldig viktig med god design i nettbutikken

Ja. Det er viktig. Men la det være «godt nok» med mindre du har masse tid. Vi ser noen ganger at våre kunder bruker mye tid på piksler og farger i sin nettbutikk, i stedet for å gjøre det godt nok og fokusere på å få i gang salget. Det er jo salg og omsetning man lever av og bør fokusere mest på.

Løsning: La godt nok være godt nok og bruk tiden din på produkter, markedsføring og salg i stedet. Da vil salget løsne! Nettbutikken er «levende» og den skal man utvikle også etter lansering.

Jeg prøver å gjøre alt selv i nettbutikken. Enkel matte!

Bra! Det er ikke dumt å lære seg nye ting, men vi i Shoppingnorge har utdannelse og lang erfaring fra å lage nettbutikker. En felle kan være at du kanskje bruker unødvendig tid på å prøve å lære deg nye ting i stedet for å selge produkter, og da går vinninga opp i spinninga ganske så raskt.

Løsning: Sett bort arbeid i stedet for å lære alt selv. Om noe du bruker 10 timer på tar 2 timer for oss, så sparer du 8 timer som du kan bruke på salg og markedsføring. Noe som i sin tur gjør at du har god råd til å bli fakturert for de 2 timene, siden du fikk mer salg grunnet de 8 timene du investerte riktig. Du gikk i pluss av å innhente hjelp. Enkel matte, ikke sant?

Image is everything!

Yes! Det er det. Men ikke bli helt spist opp av tanken om å være så korrekt at du ikke får solgt varene dine. Man kan fort gå seg bort ved å lage kule reels i IG i stedet for å lage gode, konverterende reels som selger. Husk, du er ikke kun en blogg, du er en nettbutikk og det er det du skal leve av.

Løsning: Tenk «salg» i alle aktiviteter du gjør.

Hos oss ser vi godt over alle prosjekter før vi starter opp. Vi blir enige med deg om hva du ønsker å gjøre selv, og hva vi kan hjelpe deg med. Vi hjelper deg også med konverteringsoptimalisering, og vi gir gode råd når det kommer til lager- og betalingspartnere.

Hilsen Pia
99741406
pia@shoppingnorge.no