Skip to main content

Hvordan ser uken til en webdesigner ut?

gard

Jeg er designer og YOOtheme-ekspert. Spør meg om en gjennomgang av din nettbutikk!
Publisert: 20/03/2024

Hei og velkommen til mitt hjørne! Mitt navn er Gard og siden midten av 2021 har jeg jobbet som Webdesigner i Shopping Norge. Som tittelen min tilsier er det mye fokus på det visuelle, men det fine med en jobb i et start-up, er alle de ulike hattene og de varierte arbeidsoppgavene. Siden min start i Shopping Norge har jeg fått være med på et tresifret antall lanseringer og lært veldig mye underveis. Men ikke hver dag er storslått lansering, så i dette innlegget skal jeg gå over resten av arbeidsuken.

Gjennomgangsmøter

Er du en eksisterende kunde har du garantert fått beskjed via nyhetsbrevet, og er du ikke allerede påmeldt så sender du bare en mail til Pia.

Gjennomgangsmøtene er gratis og varer et sted mellom 30 – 60 minutter. Her går vi over siden i plenum. Jeg kommer med forslag til forbedringer i form av kundereise og design. Du tar selv stilling til om dette er endringer du vil implementere.

Har du hatt nettbutikken din en stund finnes det nesten garantert nye funksjoner og løsninger i YOOtheme, WooCommerce og kassen som ikke utnyttes fult ut. Spesielt sidecarten og menyen er gjengående temaer. Vi har også utviklet en hel del nye funksjoner selv, som filter-knapp på mobil eller infinity scroll.

Er det aktuelt med en gratis gjennomgang? Send meg en mail på gard@shoppingnorge.no

PS! Er det småplukk som irriterer deg fikser vi det underveis i møtet. Bare ikke fortell det til Pia 🙂

Landingssider

En landingsside er en enkeltstående underside, spesielt utformet for markedsføring. Du har allerede et par innebygget i nettbutikken, enten du vet det eller ei: Stikkord gir deg en utmerket landingsside (spesielt om du legger inn litt ekstra tekst).

Skal kjøre en kampanje eller introdusere et nytt konsept er gode landingssider helt essensielt. Det kan være en markedsføringskampanje du skal kjøre på Facaebook/Instagram, hvor målet er å selge et spesifikt produkt. Det kan vi gjerne for en squeeze page, og her har Happy Hikers et strålende eksempel.

Eller kanskje våren nærmer seg (hint: ja det gjør den), og du trenger en side for å både inspirere og oppfordre til salg? Da er kanskje Shop the Table løsningen til Others noe for deg. Her får kundene mulighet til å se samlebilder av produkter og kjøpe de direkte fra landingssiden.

Men en landingsside trenger ikke nødvendigvis å omhandle salg, det kan også være nye konsepter. I desember 2023 lanserte Medium sin nye podcast og med det også en landingsside. Uten den ville potensielle lyttere blitt sendt direkte til Spotify. Med en landingsside får du kunden inn på din plattform, og de har mulighet til å utforske universet videre etter fullført lytting.

Feature- & Herobannere

Herobanner finner du i omtrent alle nettbutikker. Det ligger helt øverst mellom menyen og starten på innholdet ditt. Det vil være det første kunden ser, så målet er å vekke interessen fra kunden med et relevant budskap. Innholdet kan med hell gå på merkevaren, som å vise frem dine verdier eller introdusere konseptet. Hold det kort og konsist med en tydelig call to action. Det anbefales at du oppdaterer innholdet ofte, så kunde opplever at det skjer noe nytt.

Et featurebanner deler mange av de samme kvalitetene til et herobanner. Den aller største forskjellen er plasseringen, da et featurebanneret kommer lenger ned på siden. Plasseringen er helt valgfri og burde derfor legges litt strategisk. Har du brukt det øverste banneret på å formidle merkevaren, vil dette være et utmerket sted å kommunisere din nyeste kampanje. Igjen er det viktig å huske et kort, konsist og målrettet budskap, men samtidig fange oppmerksomhet.

Opplæring

Her på huset jobbes det til daglig med support (og vil du være først i køen anbefaler jeg en supportavtale). Av og til er spørsmålene omfattende, gjerne med temaer som dynamiske produkter eller retursystemer. Men stort sett handler det om «hvordan legger jeg til størrelsesvalg på t-skjorten?» eller «hvordan bytter jeg bakgrunnsbilde?». Vanligvis lager jeg en kort oppskrift og sender den videre. Problem løst, sånn til å begynne med. Et par dager senere, når kunde har møtt neste hinder, får jeg spørsmålet «kan t-skjorten også ha flere farger?» og «jeg har byttet bakgrunnsbilde, men det ser ikke bra ut på mobil». Og sånn kan vi holde på i det uendelige.

Jeg anbefaler derfor alle å booke et opplæringsmøte. Her kan vi gå over prosessene i den detalj som kreves, og jeg kan svare på eventuelle spørsmål som dukker opp underveis. Én ting er å vite hvordan du gjør noe, det er noe annet å vite hvordan du gjør det mest effektivt. Min erfaring er at alle lærer bedre av personer enn upersonlige oppskrifter på nett.

Vil du booke et opplæringsmøte eller få mer informasjon om supportavtalen så send meg en mail eller ring på 457 25 775.