Skip to main content

Flytte nettbutikk -tips

Publisert: 22/05/2022

Savner du løsninger og funksjoner på din nettbutikk eller nettside i dag? Gruer du deg til et nytt system, nye rutiner og selve flyttingen og gjør derfor ingenting med det?

Du har nødvendigvis ikke noe å bekymre deg for. For at det skal gå så smertefritt som mulig anbefaler vi deg å gjøre en grundig jobb på forhånd.

1. Kartlegg dine behov nøye

Kartlegg behov for integrasjoner og funksjoner du ser for deg. Ha alltid i fokus at dere skal spare tid på administrasjon nå som dere ser etter en ny plattform og nettbutikk leverandør.

2. Noter hva du ikke er fornøyd med i dag

Det er én eller flere grunner for at du ønsker å flytte din nettbutikk. Skriv det ned. Det er nyttig informasjon til din nye nettbutikk leverandør. Still spørsmål om hvordan dette kan løses hos leverandørene du undersøker.

3. Lag en skisse

Lag en skisse over hvilke systemer og tjenester du bruker i dag. Tenk på alle systemer og funksjoner som samspiller og integreres med hverandre. Alt fra ordre mot varelager, regnskapssystem, lagersystem eller andre løsninger dere ønsker eller bruker i dag. Legg til de funksjonene og systemene du eventuelt har lyst å bytte til, og som du mener du trenger. Ønsker du en funksjon som «ikke finnes»? Spør om den kan utvikles.

3. Gjør grundig research

Se deg om etter ulike plattformer og ulike nettbutikk leverandører. Be om møter og snakk om dine behov. Få et ryddig tilbud fra de du vurderer og pass på at alt du trenger er med. Still spørsmål rundt tilbudene og gå nøye gjennom det med leverandøren av e-handelsløsningen.

4. Flytte innhold

Undersøk om nettbutikk leverandøren importerer informasjonen fra din nåværende side og over til din nye – og hva det koster. Det kan være nødvendig å få hjelp med å hente informasjonen du trenger fra leverandøren du bruker i dag, dette gjøres via en eksport fra din nåværende butikk eller fra dine leverandører gjennom integrasjoner.

5. Gjennomfør en prosjektering

Når du har valgt leverandør er det viktig å være tydelig på hva du trenger før du signerer avtalen. Du bør gjennomføre en prosjektering med din leverandør. Det sikrer et godt resultat, samt at dere forstår hverandre helt fra start. Lag en skriftlig spesifikasjon ut fra prosjekteringen og be om at det blir en del av avtalen.

Har du et større prosjekt kan du også gjennomføre en prosjektering før du velger samarbeidspartner for å være på den sikre siden.

6. Delta i prosjektet

Delta underveis i prosjektet. Det gjør at misforståelser kan oppdages tidlig.

7. Lær deg å bruke plattformen

Be om opplæring slik at du kan administrere butikken godt før du går live.

Lykke til!