Skip to main content

Hva er stikkord og hvorfor skal jeg bruke det?

gard

Jeg er designer og YOOtheme-ekspert. Spør meg om en gjennomgang av din nettbutikk!
Publisert: 09/04/2024

Har du en nettbutikk er du kanskje kjent med ordet taksonomi, som i utgangspunktet er en metodikk for å systematisere innhold. En standard WooCommerce nettbutikk kommer med fem innebygde taksonomier. To av de gjelder for bloggen: kategorier og stikkord. De tre andre gjelder for produkter: Produktkategorier, produktstikkord og attributter.

Den mest kjente typen, er også den mest intuitive: produktkategorier. Her kan du enkelt strukturere opp hovedkategorier, som igjen kan deles opp i underkategorier. For hver kategori du skaper, lages det automatisk en landingsside. Her havner alle produktene du legger inn i kategorien. Det er disse landingssidene som til sammen utgjør butikken din.

Trenger du flere taksonomier, for eksempel for din videoblogg? Ta kontakt her.

Produktstikkord opplever jeg mer forvirring rundt. Dette er også en taksonomi, som igjen betyr at hvert stikkord får en landingsside. Dette en god måte å systematisere produkter på tvers av kategorier, uten å komme i veien for en kundereisen. For en klesbutikk vil T-skjorte, Shorts, Bukser være relevante kategorier. Mens Blå, Gul og Grønn gjør seg best som stikkord.

Hva er et godt stikkord?

De stikkordene som gjør seg best, er de som samsvarer med søket til kundene. Når det nærmer seg juletider vil mange gjøre søk som gave til han/henne, gaver til far, julegaver, gavetips og lignende. Opp mot Valentines gjør stikkord som valentines gave det bra. Har du gjort en god jobb med stikkord vil du være med på søket. Bruk gjerne verktøy som Google Trends for å se hvilke søkninger som gjøres innen din nisje.

Skal du være med å kjempe om topplasseringene på Google, holder det dessverre ikke med et godt stikkord. Her må du fylle på med gode og relevante beskrivelser. Les gjerne vår artikkel Viktige SEO -tips! for mer informasjon.

Stikkord som dynamisk innhold

I tillegg til forbedret kundereise og SEO, brukes stikkord ofte i dynamisk innhold. Dette kan være et utvalg produkter du vil fremheve på forsiden. Eller kanskje du har en landingsside for påske, hvor du vil vise alle de gule produktene dine. Har du «tagget» de relevante produktene med samme stikkord, er det fort gjort å hente de frem på undersider.

Ta gjerne kontakt for å lære mer om stikkord eller dynamisk innhold. Du kan nå meg på gard@shoppingnorge.no eller 457 25 775.